Het Amsterdamse Titan LNG heeft een subsidie van €11 miljoen gekregen van de Europese Unie in het kader van het project Connecting Europe Facility.

Titan gaat het geld gebruiken voor het uitbouwen van de bunkerfaciliteiten van Bio-LNG. Plan is om drie bunkerboten toe te voegen aan de vloot, in Zeebrugge, Lübeck en Rotterdam. Op dit moment heeft Titan de Flexfueler1, met Amsterdam als thuishaven, in de vaart. De Flexfueler2, die rond de jaarwisseling in bedrijf komt, krijgt Antwerpen als thuishaven.

Flexfuelers

De schepen voor Zeebrugge en Lübeck worden identiek aan de in bedrijf en in aanbouw zijnde FlexFuelers en hebben een laadvermogen van 1500 m3. Oplevering van deze schepen is gepland voor 2023.

Voor het ARA gebied wordt een ‘moederschip’ gebouwd, de Titan Hyperion, die de vier FlexFuelers gaat bevoorraden. Terwijl de Flexfuelers worden geduwd wordt de Hyperion van een eigen aandrijving voorzien. De Hyperion krijgt een laadvermogen van 8000 m3 en Rotterdam als thuishaven.

Hyperion

Woordvoerder Michael Schaap van Titan LNG hoopt dat de Hyperion in 2024 kan gaan varen. ‘We hopen dat er in de tussentijd nog een aantal klanten bij komt zodat er voldoende afname is. Er worden weliswaar veel schepen gebouwd maar er ontstaan door diverse oorzaken ook vertragingen. Wij merken ook dat de levering van de tanks vaak de bottleneck is, Casco’s kunnen in hoog tempo worden gebouwd, dat is het probleem niet.’

Schaap zegt ervan overtuigd te zijn dat LNG, en Bio-LNG in het bijzonder een brandstof voor de toekomst is. Bio-LNG wordt verkregen door het vrijkomende gas door vergisting van diverse afvalstromen toe te voegen. Een volgende stap is SLG, Synthetic Liquefied Gas, waarbij groene waterstof en CO2 worden gecombineerd en zo een forse bijdrage aan decarbonisatie en verbetering van de luchtkwaliteit wordt geleverd.

Bron: Schuttevaer
Tekst: Willem de Niet
Illustratie: Titan LNG