De ferry Stena Germanica vaart sinds 27 maart, als eerste schip ter wereld, op methanol. De motoren zijn tijdens een drie maanden durende retrofit in Gdansk aangepast voor gebruik van de nieuwe brandstof.

De motoren zijn omgebouwd voor dual fuel-gebruik en draaien nu voor 99% op methanol en 1% op gasolie. Het is ook mogelijk volledig op gasolie over te schakelen. De retorfit kostte 22 miljoen euro en werd gesubsidieerd door het EU-programma Motorways of the Seas. De Stena Germanica heeft vier Wärtsilä-motoren met een totaal van 32.000 pk.

Het voor methanol gebruikte brandstofsysteem is een common rail-systeem met dubbelwandige hogedruk-brandstofleidingen. De brandstoftanks voor het brandbare methanol zijn eveneens dubbelwandig . ‘We zijn enthousiast over de mogelijkheden van methanol, dat de potentie heeft om de maritieme brandstof van de toekomst te worden’, zegt Carl-Johan Hagman van Stena. ‘De impact op het milieu van op deze brandstof varende schepen is compleet anders dan we van de sector gewend zijn.’ Methanol is biologisch afbreekbaar, bevat geen zwavel en vermindert de emissies van fijnstof met 99%. De Stena Germanica wordt ingezet op de veerdienst tussen Kiel en Gothenburg