De noodsituatie aan boord van het cruiseschip Viking Sky, in het weekend van 23 en 24 maart, was het gevolg van een niveaualarm in de smeeroliebunkers, waardoor alle vier motoren aan boord automatisch werden uitgeschakeld. Dat meldt de Noorse maritieme autoriteit, de Norwegian Maritime Authority (NMA).

Er zou een minimale voorraad smeerolie aan boord zijn geweest. De bewegingen van het schip in zwaar weer maakten dat het niveau-alarm afging. Dat is de conclusie van een commissie bestaande uit mensen van de NMA, classificatiebureau Lloyd’s en rederij Viking Cruises, zegt directeur Lars Alvestadt van de NMA in Halgesund. ‘Dat is ook het enige wat we er op dit moment van zeggen. Ik kan u ook nog niet zeggen hoe de bemanning erin is geslaagd drie van de vier motoren weer te starten en waarom de vierde niet. Of ze het alarmsysteem hebben overruled, ik weet dat nog niet en kan er dus niets over zeggen. Er was in principe net voldoende smeerolie in de tanks, zoveel is wel komen vast te staan. Het hield niet over.’

De problemen begonnen pas toen de Viking Sky de plaats Hustavidka was gepasseerd en naar het zuidwesten varend in stormweer terechtkwam. Het traject ten zuidwesten van Hustkavidka geldt als een van de gevaarlijkste gebieden langs de Noorse kust.

De NMA heeft al een waarschuwing doen uitgaan over de bevindingen en daarin gezegd dat scheepseigenaren en leveranciers van motoren hierover in overleg moeten gaan. Ook zou het smeerolie-niveau moeten worden opgenomen in het safety management systeem. In het persbericht van de NMA zegt Viking Cruises dat het direct inspecties heeft laten uitvoeren op alle zusterschepen. We zijn blij met de bevindingen van de NMA en Lloyd’s.’

De juiste mensen bij motorenleverancier MAN en Viking waren niet bereikbaar voor commentaar.

De Viking Sky kreeg een dag na aankomst in de uitwijkhaven Molde toestemming om naar Kristiansand te varen om reparaties te laten uitvoeren. De romp van het schip liep geen schade op.

Bron: Schuttevaer