Shell gaat voor de bevoorrading van offshoreplatformen in de Golf van Mexico vaartuigen inzetten die op LNG varen. Hiervoor is een contract gesloten met de Amerikaanse rederij Harvey Gulf International Marine uit Galliano. De eerste twee bevoorraders zijn al in de vaart.

De Amerikaanse offshorerederij heeft de inzet van door LNG voortgestuwde bevoorraders nauwgezet voorbereid. Hierbij is samengewerkt met het Noorse ontwerpbureau Vard uit Alesund en motorenfabrikant Wärtsilä die al eerder de dual fueltechniek voor haar motoren had ontwikkeld. Samen met de werf van de Gulf Coast Shipyard Group in Gulfport werd hierna het ontwerp vervolmaakt. Aansluitend verwierf deze werf een opdracht om een serie van zes LNG offshore support vessels te bouwen. Platformbevoorraders met een draagvermogen van 5219 ton. Zeer robuuste schepen met een dieselelektrische voortstuwing. De drie Wärtsilä-dieselgeneratoren van het type 6L34DF gebruiken 99% LNG en 1% diesel als brandstof en leveren samen 7,5 MW.
De schepen, die over een vermogen van 10.100 pk beschikken, kunnen 19 dagen aaneengesloten op vloeibaar aardgas varen. Onder het achterschip zijn twee azimuth schroefunits van Wärtsilä Lips (2 x 3620 pk) geïnstalleerd. Verder hebben de bevoorraders twee Lips-boegschroeven (2 x 1717 pk). De maximale snelheid bedraagt 14 knopen. Met de LNG-brandstof voldoen de schepen ruimschoots aan de allerhoogste milieueisen qua uitstoot van gevaarlijke stoffen (Tier IV). De nieuwe bevoorraders zijn uitgerust met een dynamisch positioneringssysteem, hebben een ruim werkdek en onderdeks bevindt zich een grote serie tanks voor natte en droge bulklading. Aan boord is accommodatie voor 42 personen, waaronder 17 bemanningsleden.

Eerste schepen
De werf in Gulfport heeft intussen de eerste twee LNG-bevoorraders opgeleverd. Dit zijn de Harvey Energy en de Harvey Power, die hiermee de eerste LNG-aangedreven schepen in de Verenigde Staten worden. Met Shell is voor beide schepen een vijfjarig chartercontract gesloten voor het bevoorraden van offshoreplatformen en boorschepen in de Golf van Mexico. Ook het derde schip uit deze serie, de Harvey Liberty, is intussen te water gelaten en zal na de oplevering eveneens voor Shell aan de slag gaan.
Geopereerd wordt vanuit de haven van Port Fourchon in de Amerikaanse staat Louisiana. De rederij heeft hier in samenwerking met Lockheed Martin een bunkerfaciliteit voor LNG aangelegd met een opslagcapaciteit van twee keer 270.000 gallons LNG. De schepen zelf hebben elk een opslagcapaciteit van 73.000 gallons. Komen zij op zee onverhoopt zonder brandstof te zitten, dan kunnen de Wärtsilä-motoren ook op alleen gasolie draaien. De LNG-bevoorraders zijn geklasseerd door ABS Enviro + en hebben een Groen Paspoort notatie.

bron: Schuttevaer | 29 januari 2016