Moderne technologie stelt ons in staat om de toestand van complexe machines goed in te kunnen schatten. Met nauwkeurige sensoren meten we de benodigde parameters en via het internet kunnen we die op afstand uitlezen. Denk bijvoorbeeld aan de continu veranderende gegevens over snelheid en G-krachten van formule1 auto’s die tijdens een race regelmatig in beeld verschijnen. Op basis van dergelijke technologie bestaan er in de markt al allerlei oplossingen onder de naam ‘remote monitoring’ en ‘telemetrie’. Met deze systemen kunnen bedrijven hun onderhoud optimaliseren. Zo hoeven onderhoudsmonteurs niet meer langs de machines om te kijken hoe deze er aan toe zijn. Dit kan namelijk op afstand worden uitgelezen. Nog een stap verder is om de verzamelde data van de machine op een dusdanig slimme manier te analyseren dat een voorspelling kan worden gedaan wanneer er weer onderhoud nodig is. Onderhoud vindt zodoende alleen plaats wanneer het nodig is, niet te vroeg om kosten te minimaliseren en niet te laat om bedrijfszekerheid te waarborgen.

Ondanks alle reeds beschikbare remote monitoring oplossingen worstelen voornamelijk MKB bedrijven toch met uitdagingen. Een groep leveranciers van ‘energieleveringssystemen’ benaderde HAN Automotive Research met de uitdaging dat ze een grote diversiteit aan systemen beheren. Bestaande monitoring oplossingen zijn vaak merk specifiek, zijn te complex of juist niet flexibel genoeg, bijvoorbeeld met betrekking tot dataverwerking, of toepassing op oudere systemen. Bedrijven zoeken daarom een remote monitoring oplossing die de diversiteit aan systemen kan afdekken en die open is, waardoor ruimte blijft voor toekomstige uitbreidingen en verbeteringen.

Dit project beoogt de ontwikkeling van een open, modulaire oplossing voor slimme monitoring van energieleveringssystemen gericht op de deelonderwerpen sensing, dataverwerking en ICT infrastructuur, met dataverwerking als zwaartepunt. Deze oplossing zal worden gevalideerd en gedemonstreerd in twee representatieve praktijkcases. De oplossing kan worden opgevat als een set ‘LEGO bouwblokken’. Bedrijven kunnen het geheel inzetten als totaaloplossing, maar ook slechts onderdelen hiervan gebruiken in combinatie met bestaande systemen. Denk aan het koppelen van slimme dataverwerking aan bestaande telemetriesystemen. Hiernaast wordt ook een recommended practice voor remote monitoring ontwikkeld die samen met de modulaire oplossing online zal worden aangeboden. Lesmateriaal voor het onderwijs maakt hier deel van uit. Ook de business case wordt onderzocht, om het MKB maximale slagkracht te geven en mede de ingrediënten mee te geven om huidige business modellen te kunnen laten evolueren naar bijvoorbeeld ‘energy as a service’.

Het project past goed in de ervaring van HAN Automotive om met een diversiteit van partners gezamenlijk open, herbruikbare software tools te ontwikkelen. Via diverse RAAK-mkb projecten is met succes een toolchain opgebouwd voor modelgebaseerde ontwikkeling van regelsystemen (zie www.openMBD.com). Deze tools vormen meteen een basis die het project een vliegende start geven. Via dit project worden de bestaande tools uitgebreid richting intelligente monitoring.

Download