PADMOS MID is een familiebedrijf waarbij de naamtoevoeging staat voor Marine & Industrial Diesel, hiermee worden de dieselmotor als het centrale element en de bedrijfssectoren aangegeven. PADMOS MID is sinds 1993 importeur van de producten van Steyr Motors voor de Benelux. Steyr Motors was onder de naam Steyr Motoren Technik deel van het Steyr-Daimler-Puch conglomeraat maar is sinds 2001 een zelfstandige onderneming. Steyr Motors is producent van lichte industriële dieselmotoren met vermogens tot 296PK, deze motoren worden voor zowel maritieme als industriële applicaties ontwikkeld. De Steyr Motors ontwikkelings-, onderzoeks- en productie faciliteiten zijn gelokaliseerd in de Oostenrijkse plaats Steyr. Sinds 2013 is Steyr Motors voor 100% eigendom van Chinese eigenaars, de bestaande Europese fabriek is inmiddels uitgebreid en zal de komende decennia het toonbeeld blijven van Europees motorenvakmanschap.

PADMOS MID is gevestigd in Brouwershaven en levert service vanuit de eigen organisatie en wordt o.a. door geautoriseerde dealers en service stations in het veld bijgestaan. Het eigen servicepersoneel is verantwoordelijk voor aanpassingen voor speciale doeleinden – indien dit wordt gewenst – en voor het verrichten van after-sales diensten. De wil om vertragingen in leveringen te voorkomen heeft geresulteerd in een aanzienlijk onderdelen magazijn zodat veelal uit voorraad geleverd kan worden. Het voornaamste afzetgebied is mede door de status van Nederland als maritieme spil de scheepvaart en is daarmee wereldwijd. Naast de maritieme sector beginnen de speciale voertuigen- en generatortechniek een meer beduidende rol te spelen.

Steyr Motors was de eerste producent van een seriematig gebouwde hybride scheepsvoort- stuwingsinstallatie. Deze parallel hybride versie kenmerkt zich doordat de elektromotor met de dieselmotor geïntegreerd is. De rest van het aandrijfsysteem is bij deze constructie fysiek met de voortstuwingsbron verbonden. Naast parallel hybride worden de Steyr Motors motoren ook gebruikt voor de zgn. seriële hybride systemen waarbij de motor voorzien is van een PM generator en het toerental variabel is. De huidige systemen hebben een maximale output van 150kW, de spanning kan hierbij tot 700Volt bedragen.

Na de Chinese overname van Steyr Motors is een grote vraag ontstaan naar kleine dieselmotoren die in het Verre Oosten multifunctioneel inzetbaar moeten zijn. Hiervoor heeft Steyr Motors inmiddels een 2 cilinder motor ontwikkeld waarbij naar keuze de cilinders horizontaal of verticaal gericht zijn. Deze common rail motor heeft een eigen gewicht van ca. 90kg en een maximaal vermogen van 40kW. Verwacht wordt dat naast de 2 cilinder motor meer uitvoeringsvormen ontwikkeld en geproduceerd gaan worden. De motoren serie die in het verleden succesvol op de markt zijn gebracht waren zowel 4 als 6 in-lijn motoren.