Zestien deelnemers vertrokken 14 februari voldaan naar huis na een pittige trainingsdag over de werking en onderhoud van commonrail- en uitlaatgasemissiesystemen. De eerste training die VIV Academy organiseerde samen met Diesel Büchli uit Harderwijk. Trainer Hans de Kam: “Praktijk en theorie staan vrij ver van elkaar af. Tijdens deze training probeerde ik ze met voorbeelden uit de praktijk aan elkaar te koppelen.’’

Gerrit Visser van DSP Diesel, volgde samen met drie collega’s de training, en stelt dat praktijkervaring met commonrail-motoren belangrijk is. “De treinmotoren die wij reviseren zijn meestal oud en hebben nog allemaal mechanische brandstofsystemen. In de praktijk hebben we nog nauwelijks met commonrail te maken. Als je deze ervaring mist, dan is het echt heel pittig op het moment dat je er mee te maken krijgt.” Iets dat de komende jaren wel naar verwachting vaker gaat voorkomen.

Voorbereid op de toekomst
De Kam, in het dagelijks leven directeur van Diesel Büchli, draagt graag zijn steentje bij aan deze kennisoverdracht: “Als werkgever heb je enorm veel belang bij goed opgeleide technici. Daar moet je aan bijdragen wanneer je dat kan. En deze training zorgt ervoor dat medewerkers zich bewust zijn van de veranderingen in hun vakgebied.”

Verschil tussen vroeger en nu
“Een belangrijk verschil is dat je niet zoals vroeger in componenten, maar in systemen moet denken. Het commonrail-systeem wordt aangestuurd met sensoren en actuatoren. Wanneer er iets mis is, reageert het systeem daarop. Wanneer je iets wilt oplossen moet je de oorzaak wegnemen.” De Kam legt het uit aan de hand van een voorbeeld: “Stel je constateert bij een storing dat het brandstof- of oliefilter vervuild is. Dan kun je het filter vervangen, maar misschien is het vuile filter een gevolg van een ander probleem. Dan zit het tien uur later weer vol vuil. Je moet dus goed uitzoeken wat de oorzaak is en wat het gevolg. Leren denken op de manier waarop het systeem functioneert, anders los je een storing niet echt op.”

Positieve reacties
Na afloop reageerden de deelnemers enthousiast en kreeg de training gemiddeld een ruime 8. De Kam kijkt tevreden terug: “Het vergt veel en is een intensieve dag, maar de deelnemers hadden tot het laatst aandacht voor de materie”. Visser beaamt dit: “Het was een pittige dag, maar de Kam weet er heel veel van en legt het helder uit.”

Voor meer trainingen en masterclasses hou de VIV-website in de gaten.