Een gigantisch voertuig, bedoeld om materialen van en naar een mijn te transporteren, rijdt binnenkort op waterstof. Met een elektrische motor van 1000 kilowatt en een brandstofcel moet deze truck de vervuilende mijnindustrie verduurzamen.

Ingenieursbureau Williams Advanced Engineering zal een bestaande kieswagen van het mijnbedrijf Anglo American ombouwen tot waterstofvoertuig. Daarvoor krijgt het een brandstofcel en een enorme batterij met een megawattuur aan energie. Die batterij wordt opgeladen met de stroom uit de brandstofcel en vervolgens gebruikt om de truck aan te drijven. Dit jaar starten de eerste tests.

Batterijen uit de Formule E

Williams Advanced Engineering is een expert op het gebied van autobatterijen. Het levert bijvoorbeeld de accu’s voor de Formula E-auto’s. De kennis over batterijen helpt om het reusachtige batterijpakket te installeren in de mijntruck. Als waterstoftank, brandstofcel en accupakket eenmaal ge├»nstalleerd zijn beginnen de eerste tests bij een mijn in Zuid-Afrika.

Om de range van de truck te vergroten zal hij veel gebruik maken van regeneratief remmen. Als het voertuig de mijnkuil in rijdt, moet hij veel remmen. De remenergie wordt omgezet in elektrische lading waardoor de vrachtwagen het langer volhoudt.

Net zo krachtig als diesel

Anglo American heeft het voornemen om in 2030 30 procent minder CO2 uit te stoten. De truck past in die ambitie, hoewel het nu nog zuiver experimenteel is. Of Anglo American het hele wagenpark kosteneffectief aan kan passen wordt pas duidelijk na uitgebreide tests. Eerst moet Williams Advanced Engineering aantonen dat de waterstoftruck net zo robuust en krachtig is als de dieselwagens die nu rondrijden.

Als de accu zijn beste tijd heeft gehad, zal hij niet meteen worden afgedankt. Anglo American denkt nu al na over toepassingen van tweedehandsbatterijen.

Bron: Duurzaambedrijfsleven
Tekst: Marc Seijlhouwer
Foto: Williams