De Franse sleephopperzuiger TSHD Samuel de Champlain is bij Damen Shiprepair in Duinkerken in Frankrijk als eerste baggerschip in Europa omgebouwd naar een dual fuel-voortstuwing op LNG en gasolie.

Tijdens de conversie zijn twee LNG-tanks op het hopperdek geïnstalleerd en drie diesel generatorsets vervangen door dual fuel generatorsets. Damen besteedde de engineering en installatie van de elektrische systemen uit aan het Nederlandse Alewijnse Marine.

Dit project omvatte de upgrade van het power management systeem (PMS) en het alarm en monitoring systeem (IAS), vervanging van het branddetectiesysteem en het bekabelen, aansluiten en testen van nieuwe apparatuur. Bovendien leverde en installeerde Alewijnse EX-verlichting in de gaszones, een camerasysteem, een gasdetectiesysteem en soft starters voor jetpompen en boegschroef.

Hoogtepunten
Jeroen Kokshoorn, conceptual design & consulting manager (CD&C) bij Alewijnse: ‘Een van de hoogtepunten was de levering van drie soft starters aan boord om de opstartstroom van zware verbruikers zoals de boegschroef en jetpompen te beperken, om zo het effect op het net te verbeteren. De uitdaging werd des te groter door de LNG-motoren, die in de regel langzaam herstellen op een belastingstoename. Wij adviseerden soft starters en testten de juiste regelkarakteristiek met een simulatie, waardoor minder tijd nodig was voor de  inbedrijfstelling aan boord.

Alewijnse is nu bezig met de complete elektrische engineering, supervisie en inbedrijfstelling van de installatie aan boord van een short-sea LNG bunkerschip voor de Baltische Zee, dat in aanbouw is bij Damen Yichang in China.

De Samuel de Champlain is een 117 meter lange, 8500 kuubs grote sleephopperzuiger van de Franse rederij GIE Dragages-Ports. De conversie maakt deel uit van een initiatief van de Europese Unie om LNG-aandrijvingen te stimuleren op shortsea-schepen.

Bron: Schuttevaer