Damen Shipyards Group heeft vorig jaar voor het eerst in vijftien jaar verlies geleden, namelijk zeventien miljoen euro op een omzet van 1,6 miljard euro, tegen 2,2 miljard euro omzet en elf miljoen winst in 2017. De scheepsbouwgroep, die wereldwijd 36 nieuwbouw- en reparatiewerven met 9500 medewerkers telt, meldt dit in een persbericht.

Daarin wordt de nadruk gelegd op een aantal grote marineprojecten, waarmee Damen jaren vooruit zou kunnen. Het Gorinchemse bedrijf viste vorige maand achter het net bij een grote order voor de bouw van twaalf Nederlandse en Belgische mijnenjagers. Het project van naar schatting twee miljard euro ging naar de Franse Naval-groep.

Damen is via consortia met verschillende partners nog wel in de race voor de bouw van vier fregatten (eveneens een Belgisch-Nederlands project), de bouw van vier marinefregatten in Duitsland, de vervanging van vier Nederlandse onderzeeboten en de levering van onderzeeboten aan Scandinavische marines. Daarbij gaat het stuk voor stuk om miljardenprojecten.

Overgenomen bedrijven

Het concern is vooral in het rood geduwd door verliezen bij een aantal in de afgelopen anderhalf jaar overgenomen bedrijven. Dan gaat het om Verolme Rotterdam, Shiprepair Curaçao en het Roemeense Shipyards Mangalia. De problemen lijken vooral in het laatste land te zitten.

Naast de Mangalia-werf bezit Damen daar ook de Galati-werf. Samen hebben ze ongeveer een derde van het totale personeelsbestand in dienst, waarmee Roemenië de grootste ‘thuismarkt’ binnen de groep is. Die werd vorig jaar echter geconfronteerd met een forse stijging van de lonen, die de werknemers eind 2017 met stakingen hadden afgedwongen. Daarvoor zou het salarisniveau van de scheepsbouwers rond de 700 euro bruto per maand hebben gelegen.

Aanhoudende malaise

De scheepsbouwer heeft verder veel last van de aanhoudende malaise in sommige segmenten van de scheepvaart. Dat geldt onder meer voor de havensleepvaart en de offshoremarkt. Orders worden maar mondjesmaat geplaatst en de prijsdruk is groot. Niettemin wist Damen vorig jaar voor in totaal 1,9 miljard euro aan opdrachten binnen te halen, wat resulteerde in een orderportefeuille van 3,3 miljard euro aan het einde van het jaar.

Topman Réne Berkvens verwacht dat Damen de komende jaren succes zal boeken op een aantal nieuwe markten, zoals de bouw van grote, en dure, offshore-vaartuigen, exclusieve cruise- en expeditieschepen en vracht/passagiersferries. De afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in nieuwe scheepsontwerpen, marketing, en uitbreiding van de bouwcapaciteit.

Capaciteit

Zo is de overname van de enorme Mangalia-werf van het Koreaanse Daewoo onderdeel van die strategie. Met een een oppervlakte van bijna honderd hectare, drie enorme droogdokken en anderhalve kilometer afbouwkade heeft de werf capaciteit in overvloed voor de bouw van veel grotere schepen dan Damen tot nu levert.

Berkvens noemt het ‘een teken van kracht dat het familiebedrijf in moeilijke tijden blijft investeren. Alleen op deze manier kunnen we er zeker van zijn dat Damen en Nederland de vaardigheden en kennis in stand houden, waarmee we een ??succesvolle scheepsbouwindustrie kunnen uitbouwen wanneer de markten uiteindelijk herstellen’, laat hij optekenen.

Bron: Schuttevaer