Ondanks de negatieve connotatie die dieselmotoren inmiddels verworven hebben, stelt Bart Somers, verbonden aan het Zero Emission Lab van de TU Eindhoven, dat dieselmotoren noodzakelijk zijn om klimaatdoelen te kunnen halen. Dat stelt hij in GO!Mobility Magazine van de RAI Vereniging.

Somers noemt het onterecht dat dieselmotoren uit de gratie geraakt zijn. “Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter”, aldus Somers.” Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken.”

Zero Emission Lab

Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de TUe. Volgens hem voldoen moderne Euro 6 dieselmotoren aantoonbaar aan nieuwe wetgeving die uitgaat van uitstoot onder daadwerkelijke omstandigheden. Uit Brits onderzoek blijkt volgens Somers zelfs dat moderne dieselmotoren meer fijnstof uit de licht filteren dan dat ze toevoegen, en dat deze motoren dus in principe de lucht zuiveren in plaats van vervuilen.

Klimaatdoelen

Somers stelt in het magazine ook dat “diesel echt nodig is om de klimaatdoelen te halen. Dieselmotoren zijn efficiĆ«nter dan benzinemotoren en hebben dus een lagere CO2-uitstoot. En dus is diesel een betere optie. Sterker nog, Nederland zou sterk moeten inzetten op het ontwikkelen van advanced bio-fuels en e-fuels, waardoor de CO2-uitstoot drastisch en tot bijna nul kan worden verminderd. Vooral omdat met de huidige elektriciteitsmix de CO2-winst, elektrisch versus fossiel, nu al beslist geen 100 procent is. Met andere woorden: elektrisch rijden geeft ook emissies (CO2 en lokaal deeltjes). Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaats vindt in landen met een ongunstige elektriciteitsmix, zoals China. Daar is namelijk sprake van een hoge CO2-uitstoot per KiloWattuur elektriciteit door de vele kolencentrales.”

Bron: Verkeerskunde